
- Táto udalosť sa už uskutočnila.
46 Sloboda v škole – naivný idealizmus alebo nevyhnutnosť?

S alternatívnym prístupom k vzdelávaniu a výchove detí prišla Maria Montessori už začiatkom 20. storočia. Napriek tomu sa myšlienka, že dieťa je samostatne sa rozvíjajúca, rešpektu hodná a individuálna bytosť, uplatňuje v praxi len so značnou dávkou opatrnosti.
Ako sa v poslednom storočí zmenil prístup k vzdelávaniu detí? Slobodné školy si deti i rodičia pochvaľujú, v ďalších fázach vzdelávania či v zamestnaní však niekedy narážajú na realitu okolitého sveta, ktorý nereflektuje hodnoty vštepené školou. Sú také školy vhodné pre všetkých? Nezvádza priveľa slobody k zneužívaniu systému? Kde hľadať rovnováhu? Prečo niektoré rodiny praktizujú, či uvažujú dokonca o domácom vzdelávaní svojich detí? Čo sú jeho prednosti a nevýhody? Ideme s výchovou a vzdelávaním správnym smerom? A čo je najdôležitejšie – kde chceme skončiť?